Leffatorstai - Hyvät, pahat ja Rumat


 

Ensimmäinen leffatorstain leffa on Hyvät, pahat ja rumat. Tarkoituksena on katsoa elokuva lavasterakentajan silmin ja kiinnittää huomio lavasteisiin, jonka jälkeen tehdään blogiin raportti omista havainnoista.


Leffan traileri, jotta kaikki pääsevät tunnelmaan viheltävän tunnusmusiikin ja räiskinnän ansiosta.

Hyvät, pahat ja rumat elokuva on ollut ensi-illassa vuonna 1966, mutta Suomen ensi-ilta oli vasta vuonna 1968. Elokuva on italialainen, vaikkakin kuvattu Espanjassa, joitain kohtauksia Roomassa studiossa ja tarina sijoittuu Uuteen Mexikoon.
Tämä elokuva on ohjaaja Sergio Leonen dollaritrilogian viimeinen osa, joka ei saanut valmistuttuaan kovinkaan suurta huomiota. Tänä päivänä elokuva on yksi arvostetuimmista ja tunnetuimmista lännenfilmeistä.

Pääosissa esiintyy Clint Eastwood, Eli Wallach ja Lee Van Cleef. He yrittävät jäljittää Etelävaltion armeijalta varastettuja rahasäkkejä 1862 vuoden Uudessa Meksikossa, joka on joutunut Yhdysvaltain sisällissodan armoille.
 

Kuva ei ole leffan alusta, mutta en löytänyt parempaa tarkoitukseeni.

Elokuvan alussa huomaa ihmisten takana näkyvässä autiomaass näkyvän pengerryksiä, sekä talon. Eihän oikeassa erämaassa sellaisia ole, mutta tämä kun on kuvattu Espanjassa.


Ensimmäinen sisäkohtaus on kuvattu tunnelimaisessa valkoisessa kivikodissa. Talo on jaettu huoneisiin seinien avulla, joissa on isot kaarevat oviaukot, jolloin tilasta tulee yhtenäinen. Seinissä ei juurikaan ollut ikkunoita, jotta asunto voisi olla noin valaistunut. Asuntoa kun kuvattiin tästä kulmasta ja tuolta ulko-ovelta huomasi eroja, valaistus ei ollut samanlainen. Välillä käytävän keskellä oli selvä pyöreän muotoinen valokeila.

Muutamassa kohtauksessa huomasi myös miten suuri valaistus vaikutus kynttilällä oli. Huone on täysin valaistu ja kynttilä, kun sammuu huone pimenee kokonaan, tai toisin päin. Liioiteltua kynttilän valkon käyttöä.

  

Elokuvan aikana vilisi monta eri kaupunkia, johon en olisi ennen kiinnittänyt minkäänlaista huomiota. Mutta opettaja kertoi että ei elokuvia tehdessä juosta monessa eri kaupungissa, tai rakenneta monien eri kaupunkien lavasteita. Kaupunkia voidaan kuvata monesta eri suunnasta ja saada se näyttämään eri kaupungeilta. Todellisuudessa yhdestä korttelista eri kuva kulmilla saadaan aikaiseksi monta kaupunkia. Tämän voi huomata elokuvassa "eri" kaupungeissa olevista samoista katukylteistä ym. vastaavasta. Tässä elokuvassa sen huomasi talojen rakenteista nopeasti. Samanlaisia holvikaaria oli joka kaupungissa samassa talossa, sekä tiettyjen talojen naapuritalot oli aina samanlaiset.


Elokuvan pommikohtauksien tuhon jäljet olivat monessa kohtaa mielenkiintoisia. Miksi talojen kattolaudat sojottavat kohti taivasta? Miksi tiilet hajosivat aina kokonaisina, eikä mitään tiili murskaa tullut? Miksei tiilissä ollut ikinä laastia kiinni, vaan "laasti" valui hiekkana välistä pois? Selvästi 60 luvun lavasteen helmiä, räjähdyksissä on lennettävä paljon kaikkea hakkelusta, tuloksen pitää olla kaaoksen jäljiltä.

  

Elokuvassa räjäytetään oikeasti silta. Kuvauksissa kuitenkin sattui virhe, sillä Espanjan armeijan kapteeni painoi laukaisupainiketta aivan liian aikaisin, kamerat eivät ehtineet tallettaa räjähdystä filmille. Ohjaaja otti asian todella raskaasti. Mutta armeijaa oli näyttelemässä 1500 sotilasta, jotka rakensivat sillan uudelleen. Jonka huomaa elokuvassa. Puut joista silta on tehty ovat todella uuden näköisiä, ei ajan patinoimia.

  

Tällä kertaa sillan räjäytti erikoistehostemies, joten räjähdys saatiin purkkiin ja sitä voi katsella vielä tänäkin päivänä. 
Kuvasta voi huomata miten ruma on pylly pystyssä "piilossa" räjähdyksestä syntyvää rompetta. Ei kauhean turvallisesti. Räjähdyksessä lensi hirveästi roinaa, kaikki lensi räjähdyksessä.


Elokuvassa oli kahdesti tällainen pyöreä kiviaukio, hautausmaan keskus (lopussa) ja perheen piha (alussa).

Kolmikko tulee hautausmaalle käymään viimeisen taiston rahoista ja etsimään niiden kätköpaikkaa.
Koko hautausmaa on lavastettu. Hautoja oli satoja, ellei tuhansia rakennettuna rinkeihin, linjassa toisiinsa nähden. Hautausmaa teki suurimman vaikutuksen elokuvan lavasteista. Se herätti kunnioitusta. Monen monituista ristiä tehty elokuvaa varten, sekä suunniteltu epätavallinen rakenne hautausmaalle.

Elokuva ei ollut sellainen, jonka itse olisin valinnut videovuokraamosta. Harmittavan usein opettaja kelasi elokuvaa, joten varmasti joitain olennaisia asioita, elokuvan kannalta jäi näkemättä, mutta olisin varmasti nukahtanut ilman kelausta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti